Un dialog...
Acum aproape doi ani, am facut un interviu cu Mihai Moldoveanu pentru revista Art Out, dupa ce am participat la o expozitie la Biblioteca Nationala a Romaniei in Bucuresti. Am uitat de acest lucru, dar acum din intamplare l-am gasit pe internet si il pun si pe blog.
Articolul se gaseste aici
http://artout.ro/reviste/blog/dialog-cu-carmina-aurelia-plosceanu/
Dialog cu Carmina Aurelia Plosceanu
Lucrările de artă textilă ale Carminei
Plosceanu se caracterizează prin decupaje moderne și cromatici calde.
Iar prin viziunea de ansamblu, prin combinațiile inedite de materiale și
reinterpretarea formelor, creațiile sale tind către postmodernism.
În cadrul expoziției ,,Steaua Mării – Ipostaze ale Maicii Domnului’’, Carmina Plosceanu expune lucrarea de artă textilă ,,Maria peste vremuri’’.
Cum ați ajuns de la fizică la artă?
In 1970 am absolvit Facultatea de Fizica a Universitatii “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Am fost profesoara de fizica, la inceput in invatamantul preuniversitar in Bucuresti, unde am ajuns prin repartitie guvernamentala, apoi prin concurs, in invatamantul universitar.
In anii ’80 am facut un doctorat in cristale lichide care era pe atunci un domeniu foarte nou si interesant. Faptul ca am predat timp de 20 de ani cursuri de optica si cristale lichide nu cred ca a fost o intamplare…a fost o sansa si o alegere. Optica este stiinta electromagnetica a luminii, a culorilor, iar cristalele lichide sunt niste substante cu proprietati optice fascinante, pe care le-am studiat, si care stau la baza aplicatiilor tehnice de care ne bucuram noi astazi. Dupa cum vedeti, tot timpul am avut legatura cu culorile si cu texturile, ale cristalelor lichide sau ale materialelor textile.
In anul 2010 m-am pensionat si am decis sa ma reinventez, sa ma ocup full time de pasiunea mea pentru arta. Aceasta nu a aparut asa, peste noapte, ea a existat dintotdeauna, dar pe primul loc a fost profesia. Acum ma pot dedica pasiunii mele cu aceeasi entuziasm si curiozitate de a invata, de a descoperi, de a intelege, de a experimenta, de a crea, asa cum faceam in cazul fizicii.
Doar ca, fizica este mult mai grea…
Cum de ati ales artele textile ca mijloc de expresie? Ati ales de-a lungul timpului si alte genuri ale artei?
Este foarte interesanta intrebarea. Cred ca alegi ceea ce te atrage din ceea ce te inconjoara si pe mine m-au tentat textilele. Sigur ca acum mi-am mai diversificat optiunile pe masura ce studiez mai mult si vad mai multe lucruri. Inca din anii ’80 vopseam materiale cu Gallus si imi coseam rochii cu tot felul de aplicatii care acum stiu ca tin de arta textila, dar atunci nu stiam, insa simteam ca trebuie sa fac asa. Am adunat tot felul de materiale textile pentru ca stiam ca odata le voi folosi si voi face ceva din ele, dar nu-mi era prea clar cum…Am ales textilele pentru ca sunt fascinata de culori, de texturi si efectele care se obtin prin imbinarea lor.
Prin 2004, o prietena, care a fost la Paris, mi-a spus ca a vazut o expozitie superba de patchwork. De aici a pornit totul, am inceput sa caut pe internet dupa cuvantul “patchwork” si am intrat intr-o lume fascinanta. Dar patchworkul este doar o tehnica…de atunci am invatat multe alte lucruri.
Sunt autodidacta si am invatat sa lucrez singura. Studiez mult, invat diferite tehnici, de pe YouTube, din bloguri, din reviste de specialitate, din siteuri sau din cartile pe care mi le-am cumparat de pe Amazon.
Tot de pe internet am aflat ca exista grupuri de pasionate in aceasta arta. M-am inscris in 2007 intr-un grup Yahoo, numit Peticelul Romanesc, grup care reunea romance din toata lumea si a fost creat de Smaranda Bourgery, o romanca stabilita in Franta. Ea ne-a indrumat pasii prin e-mail, ne-a trimis linkuri utile. A existat si un blog al grupului, am participat cu lucrari la expozitii in Franta si Romania. Apoi am activat in Milliande Art Community for Women unde am participat la diferite schimburi artistice internationale si am vazut cum lucreaza alte artiste. Activitatea acestor grupuri a incetat si acum sunt inscrisa in diferite grupuri pe Facebook, unde postez lucrari de ale mele si regasesc prietene cu care am colaborat in grupurile anterioare.
Mie imi place sa experimentez, asta vine de la fizica. Pe masura ce lucrez, imi vin multe idei si solutii, asa ca incerc sa diversific tehnicile si materialele. Daca initial am inceput cu tehnica patchwork, acum am abandonat-o sau nu ma mai intereseaza ca patchwork traditional. Prefer patchworkul contemporan, tehnica ce presupune imbinarea de materiale dar nu in felul riguros, geometric si limitat al patchworkului traditional. Acum imi place sa fac surface design, suprapunere de materiale, colaje textile, colaje de hartie, colaje mixte, sa lucrez cu tot felul de materiale, tesute sau netesute, naturale sau plastice, sa fac o reciclare creativa a resturilor de materiale. Prin diferite tehnici poti da valoare artistica unor materiale umile care singure nu inseamna nimic. Am prins gust pentru tehnicile mixte, imi place sa pictez cu acrilice, incerc sa fac imprimerie cu stampile si sabloane sau sa folosesc tehnici neuzuale, de exemplu sa deformez termic materialele plastice cu heat gun (pistol cu aer cald).
Foarte mult imi place sa fac “free motion stitching”, adica o coasere libera, un desen liber creat la masina de cusut prin care se produce o textura si care aduce o valoare in plus unei lucrari.
Ceea ce-mi place si ma atrage la arta textila este textura lucrarilor, acel ceva care face diferenta fata de o lucrare de pictura in ulei, acrylic sau acuarela…inafara de culoare si compozitie, textura, realizata prin diferite tehnici, creeaza un fel de tridimnsionalitate unei lucrari bidimensionale.
Care sunt artiștii contemporani cu care rezonati cel mai mult?
Gratie internetului, am cautat sa cunosc, sa vad ce si cum se lucreaza pe toate continentele. Am in calculator peste 200 de foldere cu lucrari ale artistelor textile din lumea intreaga. Le-am studiat lucrarile si am incercat sa descopar cum le-au facut. Nu toate isi spun trucurile. Imi place foarte mult Sylvie Ladame, Ina Statescu, Val Holmes Solange Bonnet din Franta, Maggie Gray, Angie Hughie, Kim Thittichai, Linda si Laura Kemshall, Pet Jacobs, Cas Holmes din Anglia, Alicia Merrett, Laura Catter Woods, Susan Sorell, Anne Johnston, Peggi Brown, Susan Lenz din SUA, Gordana Brelih, Sandra Meech din Canada, Eszter Bornemisza din Ungaria si multe altele.
Avem si in Romania artiste foarte talentate. Eu incerc sa fiu la curent cu toate saloanele si expozitiile de arte textile si decorative din tara. Admir mult artiste romance precum Maria Negreanu, Angela Semenescu, Ana Maria Rugescu, Daniela Frumuseanu, Natalia Udrea, Marijeane Bitulescu, Adriana Popa Canija, Elena Cerepenicova, Hermina Csata, Doina Levinta si altele.
Ce surse consultati pentru a fi la curent cu proiectele de arte textile ?
Urmaresc pe internet expozitiile de arta textile din toata lumea, sunt la curent cu asta si le promovez si pe pagina mea de Facebook ca sa se bucure cat mai multa lume de aceasta arta. Urmaresc blogurile si siteurile artistelor textile, paginile lor de facebook, ca sa vad ce mai lucreaza. Particip la proiecte lansate de diferite artiste pe internet. Anul acesta am participat la un challenge de felting, organizat de Sara Lechner, o artista din Argentina. Merg apoi la toate expozitiile care sunt organizate in Bucuresti, imi cumpar carti de pe Amazon sau ma abonez la revistele care ma intereseaza.
Ce înseamnă, pentru dumneavoastră, lucrarea ,,Maria peste vremuri”?
La inceput nu intentionam sa particip la aceasta expozitie pentru ca nu credeam ca arta textila poate fi adecvata unei astfel de teme. Apoi mi-a venit ideea de a integra o iconita intr-un fel de buzunar, facut din voal, sa cos niste perlute si sa fac niste cusaturi decorative pentru a imagina o rama si sa o asez pe un fundal, facut din colaje de textile in culori de pamant, asezate pe un alt fond in nuante de albastru. Acest fundal reprezinta “vremurile”, in sens temporal (albastru) si spatial (nuantele de pamant), in care icoana Mariei este prezenta, este purtata permanent.
Ce proiecte de viitor aveți?
Am multe idei. Vreau sa fac o serie de lucrari colaje de materiale textile, vreau sa incerc tehnica Pojagi, as vrea sa mai fac vopsitorie in tehnica Sibori, vreau sa fac miniaturi textile, vreau sa incerc tehnici noi… As vrea de asemenea sa organizez workshopuri, sa invat persoane interesate de aceasta arta cum sa lucreze. Folosind tehnicile artei textile se pot face si multe obiecte utile nu numai lucrari pentru expozitii.
Pe cand vom putea asista la o expozitie personala Carmina Plosceanu? Aveti in vedere anumite spatii expozitionale?
Nu am avut inca o expozitie personala dar am participat, din 2008 pana acum, la vreo 10 expozitii. Cred ca ar trebui sa ma gandesc, poate, si la o expozitie personala. Este o mare raspundere si eu sunt tare exigenta.
Un interviu de Mihai Moldoveanu
În cadrul expoziției ,,Steaua Mării – Ipostaze ale Maicii Domnului’’, Carmina Plosceanu expune lucrarea de artă textilă ,,Maria peste vremuri’’.
Cum ați ajuns de la fizică la artă?
In 1970 am absolvit Facultatea de Fizica a Universitatii “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Am fost profesoara de fizica, la inceput in invatamantul preuniversitar in Bucuresti, unde am ajuns prin repartitie guvernamentala, apoi prin concurs, in invatamantul universitar.
In anii ’80 am facut un doctorat in cristale lichide care era pe atunci un domeniu foarte nou si interesant. Faptul ca am predat timp de 20 de ani cursuri de optica si cristale lichide nu cred ca a fost o intamplare…a fost o sansa si o alegere. Optica este stiinta electromagnetica a luminii, a culorilor, iar cristalele lichide sunt niste substante cu proprietati optice fascinante, pe care le-am studiat, si care stau la baza aplicatiilor tehnice de care ne bucuram noi astazi. Dupa cum vedeti, tot timpul am avut legatura cu culorile si cu texturile, ale cristalelor lichide sau ale materialelor textile.
In anul 2010 m-am pensionat si am decis sa ma reinventez, sa ma ocup full time de pasiunea mea pentru arta. Aceasta nu a aparut asa, peste noapte, ea a existat dintotdeauna, dar pe primul loc a fost profesia. Acum ma pot dedica pasiunii mele cu aceeasi entuziasm si curiozitate de a invata, de a descoperi, de a intelege, de a experimenta, de a crea, asa cum faceam in cazul fizicii.
Doar ca, fizica este mult mai grea…
Cum de ati ales artele textile ca mijloc de expresie? Ati ales de-a lungul timpului si alte genuri ale artei?
Este foarte interesanta intrebarea. Cred ca alegi ceea ce te atrage din ceea ce te inconjoara si pe mine m-au tentat textilele. Sigur ca acum mi-am mai diversificat optiunile pe masura ce studiez mai mult si vad mai multe lucruri. Inca din anii ’80 vopseam materiale cu Gallus si imi coseam rochii cu tot felul de aplicatii care acum stiu ca tin de arta textila, dar atunci nu stiam, insa simteam ca trebuie sa fac asa. Am adunat tot felul de materiale textile pentru ca stiam ca odata le voi folosi si voi face ceva din ele, dar nu-mi era prea clar cum…Am ales textilele pentru ca sunt fascinata de culori, de texturi si efectele care se obtin prin imbinarea lor.
Prin 2004, o prietena, care a fost la Paris, mi-a spus ca a vazut o expozitie superba de patchwork. De aici a pornit totul, am inceput sa caut pe internet dupa cuvantul “patchwork” si am intrat intr-o lume fascinanta. Dar patchworkul este doar o tehnica…de atunci am invatat multe alte lucruri.
Sunt autodidacta si am invatat sa lucrez singura. Studiez mult, invat diferite tehnici, de pe YouTube, din bloguri, din reviste de specialitate, din siteuri sau din cartile pe care mi le-am cumparat de pe Amazon.
Tot de pe internet am aflat ca exista grupuri de pasionate in aceasta arta. M-am inscris in 2007 intr-un grup Yahoo, numit Peticelul Romanesc, grup care reunea romance din toata lumea si a fost creat de Smaranda Bourgery, o romanca stabilita in Franta. Ea ne-a indrumat pasii prin e-mail, ne-a trimis linkuri utile. A existat si un blog al grupului, am participat cu lucrari la expozitii in Franta si Romania. Apoi am activat in Milliande Art Community for Women unde am participat la diferite schimburi artistice internationale si am vazut cum lucreaza alte artiste. Activitatea acestor grupuri a incetat si acum sunt inscrisa in diferite grupuri pe Facebook, unde postez lucrari de ale mele si regasesc prietene cu care am colaborat in grupurile anterioare.
Mie imi place sa experimentez, asta vine de la fizica. Pe masura ce lucrez, imi vin multe idei si solutii, asa ca incerc sa diversific tehnicile si materialele. Daca initial am inceput cu tehnica patchwork, acum am abandonat-o sau nu ma mai intereseaza ca patchwork traditional. Prefer patchworkul contemporan, tehnica ce presupune imbinarea de materiale dar nu in felul riguros, geometric si limitat al patchworkului traditional. Acum imi place sa fac surface design, suprapunere de materiale, colaje textile, colaje de hartie, colaje mixte, sa lucrez cu tot felul de materiale, tesute sau netesute, naturale sau plastice, sa fac o reciclare creativa a resturilor de materiale. Prin diferite tehnici poti da valoare artistica unor materiale umile care singure nu inseamna nimic. Am prins gust pentru tehnicile mixte, imi place sa pictez cu acrilice, incerc sa fac imprimerie cu stampile si sabloane sau sa folosesc tehnici neuzuale, de exemplu sa deformez termic materialele plastice cu heat gun (pistol cu aer cald).
Foarte mult imi place sa fac “free motion stitching”, adica o coasere libera, un desen liber creat la masina de cusut prin care se produce o textura si care aduce o valoare in plus unei lucrari.
Ceea ce-mi place si ma atrage la arta textila este textura lucrarilor, acel ceva care face diferenta fata de o lucrare de pictura in ulei, acrylic sau acuarela…inafara de culoare si compozitie, textura, realizata prin diferite tehnici, creeaza un fel de tridimnsionalitate unei lucrari bidimensionale.
Care sunt artiștii contemporani cu care rezonati cel mai mult?
Gratie internetului, am cautat sa cunosc, sa vad ce si cum se lucreaza pe toate continentele. Am in calculator peste 200 de foldere cu lucrari ale artistelor textile din lumea intreaga. Le-am studiat lucrarile si am incercat sa descopar cum le-au facut. Nu toate isi spun trucurile. Imi place foarte mult Sylvie Ladame, Ina Statescu, Val Holmes Solange Bonnet din Franta, Maggie Gray, Angie Hughie, Kim Thittichai, Linda si Laura Kemshall, Pet Jacobs, Cas Holmes din Anglia, Alicia Merrett, Laura Catter Woods, Susan Sorell, Anne Johnston, Peggi Brown, Susan Lenz din SUA, Gordana Brelih, Sandra Meech din Canada, Eszter Bornemisza din Ungaria si multe altele.
Avem si in Romania artiste foarte talentate. Eu incerc sa fiu la curent cu toate saloanele si expozitiile de arte textile si decorative din tara. Admir mult artiste romance precum Maria Negreanu, Angela Semenescu, Ana Maria Rugescu, Daniela Frumuseanu, Natalia Udrea, Marijeane Bitulescu, Adriana Popa Canija, Elena Cerepenicova, Hermina Csata, Doina Levinta si altele.
Ce surse consultati pentru a fi la curent cu proiectele de arte textile ?
Urmaresc pe internet expozitiile de arta textile din toata lumea, sunt la curent cu asta si le promovez si pe pagina mea de Facebook ca sa se bucure cat mai multa lume de aceasta arta. Urmaresc blogurile si siteurile artistelor textile, paginile lor de facebook, ca sa vad ce mai lucreaza. Particip la proiecte lansate de diferite artiste pe internet. Anul acesta am participat la un challenge de felting, organizat de Sara Lechner, o artista din Argentina. Merg apoi la toate expozitiile care sunt organizate in Bucuresti, imi cumpar carti de pe Amazon sau ma abonez la revistele care ma intereseaza.
Ce înseamnă, pentru dumneavoastră, lucrarea ,,Maria peste vremuri”?
La inceput nu intentionam sa particip la aceasta expozitie pentru ca nu credeam ca arta textila poate fi adecvata unei astfel de teme. Apoi mi-a venit ideea de a integra o iconita intr-un fel de buzunar, facut din voal, sa cos niste perlute si sa fac niste cusaturi decorative pentru a imagina o rama si sa o asez pe un fundal, facut din colaje de textile in culori de pamant, asezate pe un alt fond in nuante de albastru. Acest fundal reprezinta “vremurile”, in sens temporal (albastru) si spatial (nuantele de pamant), in care icoana Mariei este prezenta, este purtata permanent.
Ce proiecte de viitor aveți?
Am multe idei. Vreau sa fac o serie de lucrari colaje de materiale textile, vreau sa incerc tehnica Pojagi, as vrea sa mai fac vopsitorie in tehnica Sibori, vreau sa fac miniaturi textile, vreau sa incerc tehnici noi… As vrea de asemenea sa organizez workshopuri, sa invat persoane interesate de aceasta arta cum sa lucreze. Folosind tehnicile artei textile se pot face si multe obiecte utile nu numai lucrari pentru expozitii.
Pe cand vom putea asista la o expozitie personala Carmina Plosceanu? Aveti in vedere anumite spatii expozitionale?
Nu am avut inca o expozitie personala dar am participat, din 2008 pana acum, la vreo 10 expozitii. Cred ca ar trebui sa ma gandesc, poate, si la o expozitie personala. Este o mare raspundere si eu sunt tare exigenta.
Un interviu de Mihai Moldoveanu
Great article and I love all of the work shown. Your collages are a favorite and the crazy quilt and tree/moon quilt are gorgeous!!
RăspundețiȘtergereThank you, Beth!
ȘtergereMerci de nous faire partager cet article. Je redécouvre vos ouvrages, je les trouve superbes, les premiers mériteraient d’être encadré. Bravo
RăspundețiȘtergere